tisdag 6 januari 2015

2.2 miljoner nya jobb i Tyskland

Läste idag en artikel i DN om hur Tyskland med det som kallats det tyska jobbundret har gått emot trenden i eurokrisen och faktiskt sänkt sin arbetslöshet. Försökte hitta rapporten som nämndes i artikeln utan att lyckas så jag kontaktade journalisten på DN men även där tog det stopp.

Jag vill fortfarande veta vad för jobb som skapat det tyska jobbundret och inom vilka branscher dessa jobb skapats men en sidofundering väcktes samtidigt. Journalisten som skrev artikeln och nämnde rapporten har inte läst faktan bakom de siffror han använder. Känns väldigt olustigt.

Men tillbaka till jobbundret. Eurokrisen har sett många länder få högre arbetslöshetssiffror och det ser generellt ut att ha drabbat de flesta marknader. Jag skulle vilja se ifall finns specifika marknader som klarat sig bättre och som därför varit grundbulten i det tyska jobbundret. Min arbetshypotes är att Berlins stämpel som Europas Sillicon Valley kan ha med saken att göra.

Någon som har data om styrker eller motsätter min arbetshypotes?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar