fredag 26 december 2014

Storlek på post vid köp baserat på TA

Mitt regelverk för ett TA köp är väldigt enkla. Inköp i tre vågor och alltid aktiv stop loss. Stop loss är i första vågen tight, i andra vågen något mer avslappnad och i tredje vågen igen tight.

När jag handlar rent på TA så köper jag oftast in mig i tre olika vågor. Första köpet på 2% av värdet av min korta portfölj, andra köpet för att lyfta innehavet till 5% och slutligen ett sista för att lyfta innehavet till 10%.

  1. Första köpet - 2% Köpet sätts så att innehavet landar på 2% av det totala värdet av min korta portfölj. Direkt efter att köpet gått igenom sätts en tight glidande stop loss som kommer att minimera min utgift fort ifall mitt antagande varit fel. 
  2. Andra köpet - 5% När riktningen visat sig stämma och jag har en mindre vinst jag kan stänga in med en stop loss, ökar jag till 5%. Ofta är detta när mitt innehav nu ligger minst ett par procent upp. 
  3. Tredje köpet - 10% När ett innehav passerat 5% upp och momentum fortfarande är i ryggen ökar jag till 10% och samtidigt sätter stop loss igen, väldigt tight. 

Varför två, fem och tio procent kan man fråga sig. Min anledning är att 2% är en skälig risk på ren TA för att få mitt antagande bekräftat. Med glidande stop loss låser jag sedan in vinst konstant och kan på detta sätt kontrollera min risk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar